zaterdag 19 februari 2011

Blaaskaak Westbroek en Eigenwijs ten Berge.

De Sterrendenktank van de Kamer van Koophandel
Door Henk Westbroek op ma, 14/02/2011 - 11:00
Uit DNU.nu. of: 'De Nieuwe Utrechter'.
Of je nou tienduizend man in dienst hebt of helemaal in je eentje een bedrijfje draaiende houdt; je bent altijd wettelijk verplicht om je voor veel geld aan te sluiten bij de Kamer van Koophandel. U denkt misschien, dat zal dan wel ergens goed voor zijn, maar dat is niet zo.
Zelfs de directeuren van alle Kamers van Koophandel in Nederland hadden een paar jaar geleden geen enkel benul wat het maatschappelijk nut van hun eigen organisatie was. Daarom gaven ze het in Utrecht gevestigde adviesbureau &SAMSON de opdracht om voor de gezamenlijke Kamers van Koophandel te bedenken wat het bestaansrecht er van was. En daar kwamen ze bij adviesbureau &SAMSON niet uit! Hun beste breinen konden zelfs tegen het meest riante adviessalaris geen enkele heldere reden bedenken waarmee het nut van die club voor iedereen duidelijk werd.
Een geliefde goede kennis van me werkt bij dat adviesbureau en belde me op met de vraag: “Eet jij graag op kosten van een ander in een sterrenrestaurant?”
Ik weet niet hoe u in elkaar zit, maar ik had mijn jas aan. “Mijn vrouw mag zeker ook wel meekomen”, vroeg ik aan Gerard. Dat mocht niet. Het was de bedoeling dat een select aantal mensen waarvan het adviesbureau &SAMSON vermoedde dat ze - onder het genot van een Chateaubriand op een symfonie van wintertruffel - wel eens op een goed idee konden komen, in dat sterrenrestaurant voor dat adviesbureau zou gaan bedenken wat de Kamer van Koophandel zelf ook niet meer wist: wat het bestaansrecht van die organisatie zou kunnen zijn. Ik had geen zin om zonder mijn vrouw uit te gaan dus liet dit rijk gevulde glas aan mij voorbijgaan en ik heb Gerard nooit meer gevraagd of de sterrendenktank ten behoeve van de Kamer van Koophandel nog met een verlossend idee is gekomen. Ik vermoed van niet want de Kamer van Koophandel doet tot op de dag van vandaag niets wat het bestaan van zo’n geldverslindende organisatie rechtvaardigt. U zou kunnen tegenwerpen dat het een paar uitgerangeerde politici van de straat houdt, en dat gelijk moet ik u dan gunnen. Aan de andere kant het is altijd goedkoper om die maar ergens burgemeester te maken.
Deze column beluisteren? Klik op de mediaspeler hieronder.
Forward Twitter LinkedIn Facebook Google del.icio.us Digg MySpace
nieuw
Door Anne Marie ten Berge op za, 19/02/2011 - 14:10
Tjonge, jonge Henk Westbroek dat uzelf nog niet verzopen bent in uw eigen arrogantie en blaaskakerij.
De Kamers van Koophandel bestaan vanwege de Handelsregisterwetten. De nieuwste versie is van 1 juli 2008 en deze is verplicht geworden op 1 januari 2009. Sindsdien horen ook alle overheids- en volksvertegenwoordigende organen, vaste commissies van advies,de Raad van State, stembureaus, bestuurscolleges, gemeenteraden, wijkbureaus, scholen, bestuurs-commissies, rekenkamers, ministeries, rechtbanken enzovoort enzovoort ingeschreven te staan in het Handelsregister bij de Kamers van Koophandel.
Bijvoorbeeld: Het Utrechtse college van B&W en/of de Utrechtse Gemeenteraad zijn niet ingeschreven bij de KvK.Dat betekent dat het College en de Raad de Nieuwe Handelsregisterwet 2008 hebben overtreden en strafbaar zijn, althans dat er sancties genomen moeten worden.(Dat noemen we rechterlijke uitspraken). Daar komt bij, dat besluiten die deze bestuursinstanties onderwijl genomen hebben, onrechtmatig zijn genomen. Iemand die willens en wetens de wet overtreed is volgens de rechter handelsonbevoegd en zal zijn/haar besluiten moeten terugdraaien. Ook het besluit om de verkiezingsuitslag te vertalen in zetels is onwettig genomen omdat de Kiesraad en het Hoofdstembureau niet in geschreven stonden bij de KvK.
Ik heb ter zake in 2010 bij de Raad van State aangifte gedaan van onbehoorlijke bestuur. Elke fractie in de politiek was als Stichting, al jaren geleden (vanaf 1973 als ik het goed onthouden heb) ingeschreven bij de KvK (minimaal 5 leden) dat zit wel snor. Maar de Utrechtse Raad met de burgemeester als Raadsvoorzitter en de plv raadsvoorzitter (wie dat nu is staat niet in de portrettengalerij vermeld) is niet ingeschreven bij de KvK en dat mag niet. Dat is onwettig. Vandaar dat bijv. het Muziekcentrum niet gebouwd mag worden omdat dit besluit genomen is onder verdachte omstandigheden. Mensen in bestuursorganen die zich onwettig opstellen noemen wij in de volksmond: criminelen. Criminelen mogen niet beslissen waar het belastinggeld aan uitgegeven wordt. Vandaar de noodzaak dat de Handelsregisterwet gerespecteerd moet worden. De Kamers van Koophandel is bij wet opgedragen deze Handelsregisterwet te handhaven. En wij burgers zijn verantwoordelijk om de regerende zetels op hun asociale gedrag aan te spreken En wij lezers zijn verantwoordelijk om arrogante blaaskaken tot de orde te roepen.Waarvan akte.

* bewerken
* beantwoorden

Geen opmerkingen: